Bengt-Lennart, Anne och Kent

VA-utveckling, den lilla uppstickaren som har blivit marknadsledande

VA-utveckling grundades av Anne Wolgast, Bengt-Lennart Peterson och Kent Alm 2001. 

Anne, Bengt-Lennart och Kent hade redan från starten fördelen av att ha ett stort antal affärskontakter över hela landet och bland dessa kunde de snabbt etablera ett antal kunder till VA-banken. Idag har VA-utveckling drygt hälften av Sveriges kommuner som kunder och under 2016 fick företaget sin första kund i Danmark. Bland företagets kunder finns nu inte längre enbart kommunernas tekniska förvaltningar, utan man hittar också bland annat Kyrkogårdsförvaltningar. 

Den grundläggande företagskulturen genomsyrar hela verksamheten och har bara vuxit sig starkare genom åren, detta trots att företaget expanderat mycket på senaste tiden.

– Vi har en väldigt platt organisation och högt i tak, vilket ger en härlig gemenskap och det värdesätter medarbetarna, säger Anne Wolgast.

Två gamla rävar och en rookie

Kent Alm och Bengt-Lennart Pettersson är två välkända namn inom VA-branschen. De är bland annat kända för sin drivkraft och sitt stora engagemang för VA-frågor och har jobbat tillsammans under många år.  

I slutet av 90-talet jobbade de tillsammans på VBB Viak och lärde då känna den nybakade studenten Anne Wolgast. Anne hade gjort sitt examensarbete under Kents och Bengt-Lennarts handledning och anställdes direkt efter studierna till deras arbetsgrupp. Trion blev snabbt ett eget team och bedrev ett utvecklingsintensivt arbete tillsammans. VBB Viak var vid den tiden personalägt, men blev senare börsnoterat och bytte namn till Sweco.

Kent, Bengt-Lennart och Anne brann alla för idén att få fram ett system som skulle vara ett stöd för förnyelseplaneringen. När VBB Viak blev börsnoterat insåg trion dock att det inte fanns något utrymme för det utvecklingsintensiva arbete de bedrivit inom ramen för den nya bolagsformen.

– Jag minns att Bengt-Lennart var väldigt förtretad över kvalitetssystemen, berättar Kent. Allt och alla skulle vara miljö- och kvalitetscertifierade. Man skulle ha en hel packe med papper med sig ut till kunden för att kunna påbörja även ett litet jobb. Bengt-Lennart tog upp det här med ledningen, som faktiskt höll med om att detta inte var en bra arbetsform för en utvecklingsintensiv grupp.

Den lilla gruppen kände att de helt enkelt inte passade inpå Sweco längre och bestämde sig för att lämna företaget. Året var nu 2001 och trion startade VA-utveckling där Anne, då endast 25 år gammal, blev vd. Kent och Bengt-Lennart, som båda närmade sig pensionsåldern, tyckte att detta var väldigt smart. På det här sättet kunde de stötta Anne så att hon sedan kunde jobba vidare i samma anda.
 
Kent, Bengt-Lennart och Anne tog med sig alla sina idéer och sin syn på hur man kunde bli ett stöd för kommunernas VA-avdelningar. Man hade redan tagit fram ett datasystem, ”Fieldmaster-VA” som var ämnat att ge fältpersonalen tillgång till alla tekniska data om VA-ledningsnätet. För första gången kunde personalen nu bokföra driftstörningar och insatser, direkt ute i fält. 

Fieldmaster-VA blir VA-banken

Mycket snart stod det klart att arbetssättet i Fieldmaster-VA var gångbart även inne på kontoret, vilket gjorde att målgruppen direkt blev markant större. I samma veva byttes även namnet på systemet till ”VA-banken”. År 2002 anordnades första användarträffen i en källarlokal på Cardinal i Växjö för ca 30 personer.

Alla tre var verksamhetskonsulter och kunde därför vara ute hos kommunerna för att hjälpa dem igång med olika saker. IT-utvecklingen blandades med mer traditionella konsultuppdrag för olika kommuner, alltifrån Östra Göinge till Stockholm Vatten. Man hjälpte kommuner både rent praktiskt med inventering ute i fält och med datatekniken. Även om det här var i början av 2000-talet fanns det fortfarande väldigt många ute i kommunerna som inte alls kunde hantera en dator. Anne var då den som jobbade mest med utbildningsbiten. 

En ny kartmotor tar form

2002 utökades VA-utveckling med en medarbetare då Miro Cepciansky började. Han hade nyligen avverkat sin examen som civilingenjör vid LTH med inriktning på teknisk fysik med IT-inriktning. Miros första uppdrag blev att utveckla en specialmodul för TV-inspektion och profilmätning. Han var också den som påbörjade utvecklingen i Microsoft’s nya utvecklingsmiljö, som nu lanserades på marknaden.

I och med att företaget var så pass litet hade man inte någon stor leverantör i ryggen, utan tvingades lära sig att läsa och skriva de olika GIS-leverantörernas format. Detta visade sig dock bara vara en fördel.

Arbetet med en ny kartmotor påbörjades, men det stora genombrottet kom när man började samarbeta med Stefan Peterson, som jobbade på Örebro kommun. Stefan hade tillsammans med sin kollega Sven-Erik Svensson skrivit en väldigt bra kartmotor som användes på kommunen och Anne hade en idé om att den skulle gå att använda.

En dialog inleddes med Stefans chef för att se om kartmotorn skulle gå att köpa loss, men det visade sig att det blev för krångligt. Stefan erbjöd sig istället att skriva en ny kartmotor, vilket Anne nappade på. Arbetet med myCarta påbörjades. Stefan hade en hel del kontakt med Magnus Jöngren, som också var delaktig i utvecklingen. 2009 implementerades myCarta i VA-banken och det var även i den här vevan som Microsoft tog ett stort hopp med sin .net utveckling. Det kom en helt ny serie med utvecklingsverktyg, vilket satte ytterligare fart på utvecklingen. 

Företaget växer

2007 fick företaget två nya medarbetare, då Mike Fredriksson och Marie Ansmo började. Marie var företagets första GIS-ingenjör och det är Mike och Marie som tillsammans med Miro har gjort grunden till den plattform som används idag. 

Hur kommer det sig då att den lilla uppstickaren VA-utveckling nu har över hälften av Sveriges kommuner som kunder?

– Vi har alltid haft ett gott samarbete med olika nyckelpersoner ute hos kommunerna, vilka har bidragit starkt till utvecklingen berättar Kent Alm. Tekniskt intresserade eldsjälar har bidragit med många bra idéer och tankar som har fört utvecklingen framåt.

VA-utveckling var små och snabba vad gäller utvecklingen och det var lättare för kommunerna att få det man sökte efter jämfört med vad de stora leverantörerna kunde erbjuda. Och det ser inte annorlunda ut idag.

– Sen är det såklart hårt jobb och duktiga medarbetare som har gjort att vi har lyckats, berättar Anne Wolgast. Våra kunder gillar oss och våra produkter och det gör dem till våra allra bästa marknadsförare.